عوامل کلیدی طول عمر بیشتر

عوامل کلیدی طول عمر بیشتر

زیست نیوز، مازیار دانیالی – مطالعه جدید پژوهشگران نشان داده است روابط اجتماعی و ورزش منظم عوامل کلیدی در طول عمر بیشتر و روند سالم افزایش سن محسوب می شوند. به گفته “جان کاسیوپو”، استاد روانشناسی در دانشگاه شیکاگو، در حقیقت، احساس تنهایی مفرط می تواند شانس مرگ زودرس یک فرد مسن را تا ۱۴ درصد افزایش داده و اثری تقریبا مشابه با اثر وضعیت ضعیف اجتماعی-اقتصادی در این زمینه داشه باشد.

بنابر نتایج تجزیه و تحلیل چندین مطالعه که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده بودند، انزوای اجتماعی اثری دو برابر قوی تر از خطر مرگ به واسطه چاقی دارد. مطالعه اخیر که روی گروهی ۲۰ هزار نفری انجام شده، عوارض نامطلوب ناشی از احساس تنهایی شامل مشکلات خواب، فشار خون بالا، سیستم ایمنی ضعیف و افسردگی را نمایان کرده است. بازنشستگی و زندگی در مکانی فوق العاده خوب، اما در میان افرادی غریبه اگر به معنای قطع ارتباط با افرادی باشد که برای شما مهم هستند، لزوما شرایط مناسبی محسوب نمی شود.

تنهایی اغلب با سبک زندگی کم تحرک و یا بی تحرک همراه بوده که به طور قابل توجهی می تواند شرایط سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد. فعالیت های بدنی ساده مانند پیاده روی منظم با سرعتی مناسب نه تنها می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و آلزایمر را تا ۵۰ درصد کاهش دهد، بلکه بر روند عادی پیری مغز فرد مسن نیز تاثیرگذار بوده و آن را کند می کند.

encyclopedia---------

با افزایش سن، افول مغز آغاز می شود. با این وجود، فعالیت های بدنی به بهبود عملکرد کلی و به طور ویژه افزایش حجم هیپوکامپ به میزان ۲ درصد منجر می شود. این افزایش حجم، پیری مغز را یک تا دو سال به تاخیر انداخته و ظرفیت های ذهنی را ارتقا می دهد. به گفته “کرک اریکسون” از دانشگاه پیتزبورگ، مطالعه اخیر نشان می دهد که مغز در اواخر بزرگسالی همچنان قابل اصلاح باقی می ماند.

اگرچه با افزایش سن، مغز تحلیل رفته و این امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، اما ورزش منظم روشی فوق العاده برای استفاده از ظرفیت طبیعی شکل پذیری مغز و مقابله با این شرایط محسوب می شود. افزون بر این، انجام ورزش های سنگین ضروری نبوده و روند متعادل آن نیز نتیجه لازم را به همراه خواهد داشت. اگرچه باید مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا میزان دقیق ورزش برای دانشمندان مشخص شود، اما فعالیت بدنی یکی از امیدوارکننده ترین روش ها به منظور تاثیر مثبت بر سلامت مغز در بزرگسالی محسوب می شود.

منبع : زیست نیوز

ارائه شده از پایگاه اینترنتی حکیم (http://belga.ir)

برچسب ها

درباره: علیرضا علمی

علیرضا علمی

خدا را شکر میکنم از اینکه به من ‌نعمت داده و مرا در راهی قرار داده که بتوانم به آینده خو فکر کنم و تصمیم بگیرم ­و دفتر زندگی خود را به خوشی ورق بزنم خدا را شکر میکنم که در راستای زندگی زیبایم بانویی را در سر راهم گذاشت که بی او نمیبینم و با او فقط او را میبینم ­خدا را شکر میکنم که به من فرزندی داده از اهل بهشت که او رو شنائی خانه من است و بدون او زندگی دشوار و در آخر خداوندا خود و اسیران خاکمان (مادرم) را به خود که خدائی میسپارم باشد که ما را در آخرت با مولایمان مهشور بداری

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “عوامل کلیدی طول عمر بیشتر”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثابت کنید شما روبات نیستید *

دانلود کتاب آناتومی انسان

تبلیغات
تبلیغات

تقویم شمسی

دی ۱۳۹۸
شیدسچپج
« تیر  
 123456
۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳
۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰
۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷
۲۸۲۹۳۰ 

اشتراک پیامکی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید