کدام غذا برای سلامت کدام اندام؟‌

کدام غذا برای سلامت کدام اندام؟‌

سلامت و تغذیه مناسب هدف طولانی‌مدت ما در تمام عمر است که البته در دوران سالمندی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اگرچه هر سالمندی بسته به شرایط بدنی و بیماری‌هایی که دارد، نیازمند مصرف غذاهای متفاوت و دریافت ریزمغذی‌های مختلف است، اما یک‌سری مواد غذایی در این دوران اهمیت بیشتری دارند و برای سلامت اعضای مهم بدن ضروری هستند. برای آن که بدانید در این ایام چه مواد غذایی به سلامت کلی شما کمک می‌کند، این مطلب را بخوانید.

غذاهای مفید برای مغز

سلامت مغز، قدرت حافظه و توانایی انجام کارهای فکری یکی از پراهمیت‌ترین مسائل در دوران سالمندی است. مصرف غذاهای زیر را در این زمینه از یاد نبرید.
ماهی آزاد: این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که برای قلب و البته سلامت مغز و عملکرد بهتر آن مفیدند.
روغن کانولا: آشپزی با روغن کانولا میزان دریافت امگا۳ در بدن‌تان را افزایش می‌دهد.
آووکادو: این میوه پرخاصیت جهان سرشار از اسیدهای چرب است که برای موها و ناخن‌های‌تان هم مفید است.
تخم‌مرغ: تخم‌مرغ حاوی مقدار زیادی کولین است؛ نوعی ویتامین B که برای قدرت حافظه و کنترل استرس عالی است.
بادام: از این مغز خوراکی به عنوان غذای حافظه یاد می‌شود که انرژی زیادی هم به شما می‌دهد. بادام مقدار مناسبی کولین هم دارد.
گوشت لخم: کولین را می‌توانید در گوشت لخم و به‌خصوص گوشت گوساله پیدا کنید.
میوه و سبزی: این دو گروه غذایی به‌خصوص انواع سبزشان، مزایای سلامتی‌بخش بسیاری دارند که سلامت مغز هم یکی از آنهاست.
غذاهای مفید برای استخوان

encyclopedia----------

با افزایش سن، استخوان‌های بدن ضعیف‌ و شکننده‌تر می‌شوند. به‌خصوص خانم‌های سالمند بیشتر در معرض بروز مشکلاتی چون پوکی استخوان هستند. غذاهای زیر در جلوگیری از این مشکل به شما کمک خواهند کرد.‌
شیر غنی‌شده: ‌حتماً هر روز شیرهای غنی‌شده با ویتامین D مصرف کنید.
کاهو چینی: این سبزی حاوی مقدار زیادی ویتامین K و البته کلسیم است.
پنیر کوتاژ: پنیر کوتاژ بین ۱۵۶ تا ۳۱۸ میلی‌گرم کلسیم در هر ۱۰۰ گرم دارد و صبحانه خوبی برای استخوان‌هاست.
کلم برگ: مصرف این کلم سطح استروژن شما را افزایش می‌دهد که برای زنان و استخوان‌هایشان مفید است.
غلات غنی‌شده: برای صبحانه از غلات غنی‌شده استفاده کنید که به توصیه متخصصان وب‌ام‌دی مصرف روزانه یک لیوان از آنها کافی است.
دم‌نوش قاصدک: با مصرف این دم‌نوش میزان جذب کلسیم را در بدن خود افزایش می‌دهید.
ماست: یک فنجان ماست حاوی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم کلسیم است.
شیر سویا: ‌اگر مبتلا به تحمل‌ناپذیری لاکتوز هستید، از شیر سویا استفاده کنید که اگر از نوع غنی‌شده باشد، در هر لیوان حاوی ۸۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم است.
غذاهای مفید برای دندان

حتماً با خواندن مطلب مربوط به دندان مصنوعی در این شماره بیشتر نگران دندان‌های خود شده‌اید. برای حفظ سلامتی آنها از این مواد غذایی استفاده کنید.
کشمش: به گزارش محققان ساینس دیلی، ترکیبات یافت‌شده در کشمش با باکتری‌های موجود در دهان مبارزه و از فساد و تخریب لثه‌ها و دندان‌ها جلوگیری می‌کنند.
آب: نوشیدن آب کافی ضمن همه فوایدش برای سلامتی، نیاز حتمی برای سلامت دهان و دندان‌هاست.
کلم بروکلی: نوع خام آن سرشار از منیزیوم است که دندان‌ها این ماده را دوست دارند.
اسفناج: این سبزی مفید را به صورت بخارپز مصرف کنید تا منیزیوم بیشتری دریافت کنید.
غذاهای مفید برای دستگاه گوارش

از عوارض گوارشی دوره سالمندی باید به یبوست، مشکلات کولون مانند یوتی‌آی و… اشاره کرد که مصرف غذاهای زیر در بهبود آنها به شما کمک خواهد کرد.‌
لبو: مصرف لبو برای کاهش عوارض یبوست مفید است.
آب زغال‌اخته: اگر آب ۱۰۰ درصد طبیعی آن را بنوشید، عفونت‌های ادراری را رفع می‌کنید.
روغن ماهی کد: این روغن سرشار از ویتامین‌های A و D است که برای سیستم گوارش بسیار مفیدند.
چای سبز: بعضی تحقیقات نشان می‌دهد چای سبز احتمال بروز سندروم روده تحریک‌پذیر را کاهش می‌دهد و برای قلب هم مفید است.
جو: این ماده غذایی حاوی فیبر محلول در آب است که باعث کاهش نفخ و گاز معده می‌شود.
آلو: اگر می‌خواهید برای بهبود دستگاه گوارش و تحرکات روده‌ای فیبر بیشتری دریافت کنید، آلو بخورید.
شلغم: اضافه کردن شلغم به رژیم غذایی فیبر زیادی به شما می‌رساند.

غذاهای چرب روند گوارش را سخت می‌کنند و باعث سوزش سر دل و حساس شدن روده‌ها می‌شوند؛ به همین علت باید غذاهای پخته مصرف کنید؛ ضمن آن که مصرف غذاهای تازه و فراوری‌نشده بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به سرطان کولون است.

ارائه شده از پایگاه اینترنتی حکیم (http://belga.ir)

برچسب ها

درباره: علیرضا علمی

علیرضا علمی

خدا را شکر میکنم از اینکه به من ‌نعمت داده و مرا در راهی قرار داده که بتوانم به آینده خو فکر کنم و تصمیم بگیرم ­و دفتر زندگی خود را به خوشی ورق بزنمخدا را شکر میکنم که در راستای زندگی زیبایم بانویی را در سر راهم گذاشت که بی او نمیبینم و با او فقط او را میبینم ­خدا را شکر میکنم که به من فرزندی داده از اهل بهشت که او رو شنائی خانه من است و بدون او زندگی دشوارو در آخر خداوندا خود و اسیران خاکمان (مادرم) را به خود که خدائی میسپارم باشد که ما را در آخرت با مولایمان مهشور بداری

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کدام غذا برای سلامت کدام اندام؟‌”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثابت کنید شما روبات نیستید *

دانلود کتاب آناتومی انسان

تبلیغات
تبلیغات

تقویم شمسی

آذر ۱۳۹۸
شیدسچپج
« تیر  
 1
۲۳۴۵۶۷۸
۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵
۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲
۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹
۳۰ 

اشتراک پیامکی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید