زلف بر باد مده

زلف بر باد مده

ریزش مو کابوسی‌ست که همه ما از آن هراس داریم. بسیاری از افراد، مخصوصاً‌ آقایان به نوعی با آن کنار می‌آیند و ریزش مو را به مسایلی هم چون ارث و محیط پراسترس و بسیاری چیزهای دیگر نسبت می‌دهند؛ اما شاید کم‌تر کسی است که بداند این روزها پزشکان با تغذیه مناسب توانسته‌اند قدم‌های بزرگی در کاهش روند ریزش مو و حتی متوقف کردن آن بردارند.

چرا موها می‌ریزند؟

ریزش مو به حالتی گفته می‌شود که در آن، موهای سر به میزان غیر طبیعی شروع به ریختن می‌کنند و این روند ادامه دارد تا جایی که قسمتی از موهای سر یا تمام آن‌ها به طور کامل می‌ریزند. در حالت طبیعی، در ازای موهایی که از روی سر می‌افتند به طور مداوم تارهای جدید جایگزین می‌شوند، اما اگر این روند طی نشود، طاسی سر گسترش پیدا می‌کند. بر اساس نوع و عامل ریزش مو، انواع مختلفی از طاسی بروز می‌کند.

hair-care--------

علل ریزش مو چیست؟

ریزش مو دارای علل فراوانی‌ست که از آن جمله می‌توان به موارد ارثی، هورمونی، تغذیه، اعصاب و روان، مصرف دارو، بیماری‌های داخلی و پوستی، اعمال جراحی و حاملگی اشاره کرد. طاسی سر نوعی ریزش مو در قسمت جلو سر و پیشانی است که ادامه می‌یابد و تا وسط پیش می‌رود. البته در مواردی این ریزش از وسط سر شروع می‌شود.

طاسی در مردان شایع‌تر است

طاسی در مردان بیشتر دیده می‌شود و علت ارثی –هورمونی دارد. این نوع ریزش مو قابل پیشگیری و درمان است و افراد درگیر باید با حوصله، طول مدت درمان را تحمل کنند. داروها و توصیه‌های درمانی گوناگونی وجود دارند که برای افراد مختلف متفاوت هستند.

برخی داروها در ریزش مو دخیلند

از علل دیگر ریز مو می‌توان مصرف داروها را نام برد. همه داروها باعث ریزش مو نمی‌شوند و علاوه بر این یک داروی خاص نیز در تمام افراد باعث ریزش مو نمی‌شوند. برخی افراد به داروهای خاصی حساسیت بیشتری نشان می‌دهند که مربوط به سیستم داخلی بدن در غیر فعال کردن و هضم دارو می‌شود. البته داروهایی هستند که در بیشتر افراد باعث ریزش مو می‌شوند؛ از این گروه داروها می‌توان داروهایی را نام برد که به منظور شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند. مصرف داروهای اعصاب و قرص‌های پیشگیری از حاملگی و داروهای قلبی در افراد بسیاری باعث این عارضه می‌شود.

نقش تغذیه را جدی بگیرید

کمبود تغذیه‌ای پروتئین، اسیدهای چرب ضروری (بدن قادر به تولید آن‌ها نیست و باید از طریق غذا به بدن برسند) و کمبود ویتامین‌ها و املاح، از علل مهم ریزش مو هستند.

علت ریزش موی خانم‌ها … کمبود آهن

شایع‌ترین علت ریزش مو در خانم‌ها از سنین نوجوانی تا میانسالی کمبود آهن بدن است، که با مصرف غذاهای حاوی آهن و یا قرص آهن این مشکل برطرف می‌شود. وجود استرس، فشار روحی، ناراحتی و افسردگی می‌تواند از علل ریزش مو در افراد باشد. برای مثال استرس حاصل از امتحان و یا افسردگی در جوانان که امروزه فراوان دیده می‌شود، محسوب می‌شود عاملی تاثیرگذار با کنترل این هیجانات در مدت زمان کوتاهی ریزش مو برطرف می‌شود. از آن جایی که مصرف داروهای اعصاب نیز باعث ریزش مو در برخی افراد می‌شوند، بهتر است فرد سعی کند این هیجانات را بدون مصرف دارو کنترل کند.

خانم‌ها و مشکل تغذیه

شایع‌ترین دلیل ریزش مو در زنان کمبودهای غذایی‌ست، زیرا معمولاً برای کاهش وزن رژیم‌های غیر اصولی به کار می‌برند که نتیجه آن بروز این مشکل است. هم‌چنین کسانی که مواد غذایی حیوانی مصرف نمی‌کنند و به اصطلاح گیاهخوار هستند، به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه چگونگی مصرف غذاهای گیاهی، دچار کمبود پروتئین، روی، آهن، اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین‌های گروه ب و… می‌شوند.

مصرف حداقل ۸ لیوان آب در روز به بهبود رطوبت ساقه‌های مو و حفظ و قوام آن‌ها کمک می‌کند. خشکی مخاط پوست سر نقش مهمی در ریزش موها دارد.

hair-care--------

حساب کتاب به شیوه مو

در واقع ریزش مو تنها یکی از عوارض جانبی ترشح هورمون‌های مردانه در کسانی‌ست که از بدشانسی‌شان ژن خاصی در سلول‌های بدن‌شان دارند. حدود ۱۰۰ هزار تار مو جمجمه انسان را می‌پوشاند. چیزی حدود ۱۰۰ تار مو در روز می‌ریزد و ۱۰۰ تار موی جدید جای آن را می‌گیرد. به این ترتیب تعداد تارهای مو در کل ثابت می‌ماند؛ اما هورمون تستوسترون می‌تواند این سیکل طبیعی را بر هم بزند. تستوسترون همان هورمونی‌ست که باعث رویش مو در صورت و بدن می‌شود. در موارد خاصی همین هورمون می‌تواند در مورد سر دقیقاً به صورت عکس عمل کند، یعنی باعث ریزش موی سر شود؛ در حالی که به طور همزمان موهای بیشتری در قسمت‌های دیگر بدن مانند گوش، بینی و شانه‌ها رشد می‌کنند.

ویتامین‌های گروه ب، دوست موهای شما

یکی از راه‌های درمان ریزش مو، مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین ب زیاد است. در گروه ویتامین‌های ب، ویتامین ب۶ و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی‌ست که در بسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبوددهنده وضعیت مو اضافه می‌شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین ب۶ و بیوتین عبارتند از جگر، موز، دانه آفتابگردان، ماهی، مرغ، جوانه گندم، آلوی خشک، گوشت، غلات سبوس‌دار، مخمر و زرده تخم‌مرغ. منابع غنی بیوتین نیز شامل جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم‌مرغ و بادام‌زمینی می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها شامل ویتامین‌ای، ویتامین ث، بتاکاروتن پیش‌ساز ویتامین آ که در سیب‌زمینی شیرین، هویج، اسفناج پخته، کدو حلوایی، طالبی، زرد آلو، کلم بروکلی، گریپ فروت قرمز وجود دارد، روی و سلنیوم می‌شود. رژیم‌های غذایی نامناسب توام با سیگار کشیدن و آلودگی هوا باعث فعال شدن رادیکال‌های آزاد و به خطر افتادن سلامت فرد می‌شود. آنتی‌ اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که می‌توانند اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند؛ هم‌چنین باعث ساخته شدن موی جدید و استحکام آن می‌شوند.

یائسگی، علت نازک شدن تارهای مو

برهم خوردن تعادل هورمون‌های زنانه بعد از یائسگی نیز دلیل شایع برای نازک شدن تارهای مو در زنان به شمار می‌آید که اغلب ناشی از کاهش میزان هورمون استروژن است. بنابراین لازم است در این دوران با استفاده از درمان‌های طبیعی و رژیم‌های غذایی مناسب موها را تقویت کرد. قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، مصرف داروهای ضد سرطان، سوءتغذیه، آنولانزا، تب و عفونت‌ ریه‌ها نیز از دیگر عواملی‌ست که باعث ریزش مو می‌شود.

نسخه‌ای برای مقابله با ریزش مو

مصرف روزانه چای رزماری نیز باعث تحریک رشد مو و مانع از ریزش آن می‌شود. تجربخ ثابت کرده است، ماساژ دادن روزانه آب پیاز روی پوست سر ترشح فولیکول مو را تحریک می‌کند و رشد موها را سرعت می‌بخشد؛ هم‌چنین افزودن کمی حنا به نرم‌کننده باعث تقویت مو می‌شود و از شکستن آن جلوگیری می‌کند.

فلفل قرمز حاوی ترکیباتی‌ست که با افزایش میزان گردش خون پوست، نه تنها رشد مو را افزایش می‌دهد بلکه تأثیر بسزایی در ترمیم موهای از دست رفته دارد. چای سبز و چای گل «مریم گلی» نیز از نوشیدنی‌هایی‌ست که با ترمیم فولیکول مو، رشد موها را تسریع می‌کند. گزنه، زنجبیل، اسطوخودوس، گلرنگ، آویشن، علف لیمو، گیاه باباآدم، گیاه دم اسب و پنج انگشت نیز از گیاهان دارویی هستند که علاوه بر ترمیم فولیکول‌های مو، باعث تحریک رشد موها می‌شوند و از ریزش آن پیشگیری می‌کنند.

ویتامین ‌ای نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان مو، نقش مهمی در سختی پیاز مو دارد. این ویتامین گردش خون مخاط سر را بهبود می‌بخشد. بادام، بادام‌زمینی، فندق و انبه از بهترین منابع آن هستند.

دوری کردن از شوینده‌های شیمیایی

شامپو‌ها، نرم‌کننده‌ها، ژل سر و رنگ‌کننده‌های مو حاوی ۱۰ تا ۲۰ نوع ماده شیمیایی مصنوعی هستند که اغلب به بافت مو آسیب می‌زنند و باعث ریزش آن می‌شود. بر این اساس لازم است تا حد ممکن از این قبیل محصولات کم‌تر استفاده کرد و هنگام انتخاب علاوه بر مورد تأیید بودن وزارت بهداشت، انواع ساده و بی‌رنگ آن مورد استفاده قرار گیرد.

ترک نکردن عادت، باعث کچلی می‌شود

سیگار کشیدن و استفاده بیش از اندازه قند و شکر در رژیم غذایی عامل مهم دیگری‌ست که جریان خون پوست سر را کاهش می‌دهد و ریزش موها را به دنبال دارد. این در حالی‌ست که استفاده بیشتر از میوه‌ها و سبزیجت، پروتئین، حبوبات، برنج، گوجه‌فرنگی، گندم، سیب‌زمینی و سیب مانع از آسیب به موها می‌شود. ورزش منظم نیز از فاکتورهای مؤثر بر رشد مو است که علاوه بر افزایش گردش خون کمک زیادی به کاهش استرس می‌کند.

hair-care--------

موها را تمیز نگه دارید

کثیفی و ذرات غبار در بعضی مواقع از رشد موی جدید جلوگیری و آن را متوقف می‌کنند، بنابراین باید پوست سر را روزانه شست و تمیز نگه داشت. بیلر استفاده از نیوکسین (nioxin) را که برای جلوگیری از ریزش مو در سالن‌های زیبایی مصرف می‌شود و یا هر نوع ماده دیگری که کارشناسان این سالن‌ها توصیه می‌کنند، مفید اعلام می‌کند. نیوکسین را باید بعد از استفاده از شامپو بر سر مالید تا منافذ پوست را تمیز و رشد مو را تحریک کند. این عمل اطمینان می‌دهد مانعی از نوع چربی اضافی که رشد مو را متوقف می‌کند دیگر وجود ندارد.

از گرد و خاک دوری کنید

در حد امکان به جای شانه پلاستیکی از شانه چوبی استفاده کنید. هم‌چنین تا جایی که می‌توانید از سشوار استفاده نکنید و در صورت ضرورت، حرارت بسیار کم آن را به کار ببرید، به علاوه از شانه کردن موها در حمام بپرهیزید.

ارائه شده از پایگاه اینترنتی حکیم (http://belga.ir)

برچسب ها

درباره: علیرضا علمی

علیرضا علمی

خدا را شکر میکنم از اینکه به من ‌نعمت داده و مرا در راهی قرار داده که بتوانم به آینده خو فکر کنم و تصمیم بگیرم ­و دفتر زندگی خود را به خوشی ورق بزنمخدا را شکر میکنم که در راستای زندگی زیبایم بانویی را در سر راهم گذاشت که بی او نمیبینم و با او فقط او را میبینم ­خدا را شکر میکنم که به من فرزندی داده از اهل بهشت که او رو شنائی خانه من است و بدون او زندگی دشوارو در آخر خداوندا خود و اسیران خاکمان (مادرم) را به خود که خدائی میسپارم باشد که ما را در آخرت با مولایمان مهشور بداری

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “زلف بر باد مده”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثابت کنید شما روبات نیستید *

دانلود کتاب آناتومی انسان

تبلیغات
تبلیغات

تقویم شمسی

آذر ۱۳۹۸
شیدسچپج
« تیر  
 1
۲۳۴۵۶۷۸
۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵
۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲
۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹
۳۰ 

اشتراک پیامکی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید