روش های پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

روش های پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

بیماریهای قلبی و پیشگیری از آن

بسیار واضح است که چنانچه در پیشگیری و مراقبت های اولیه سرمایه گذاری مطلوب تر و بیشتری از سوی خانواده ها صورت گیرد و پیشگیری مقدم بر درمان تلقی شود، از طرف هزینه های زیاد تشخیصی و درمانی در مراحل بعدی پیشگیری خواهد شد و از همه مهم تر اینکه کیفیت زندگی خانواده ها در عرصه سلامت جسمی ، روانی ، معنوی و اجتماعی افزایش خواهد یافت .

عواملی که شمارا مستعد بیماری های قلبی و عروقی می کند

شامل موارد ذیل است:

۱-افزایش سن به ویژه سن بالای ۵۰ سال.

۲-سابقه خانوادگی بیماری قلبی در نزدیکان شما.

۳-کم تحرکی.

۴-وزن زیاد

۵-مصرف سیگار.

۶-چربی خون بالا.

۷-فشارخون بالا.

۸-رژیم غذایی ناسالم(مصرف زیاد غذا، مصرف چربی ها، غذاهای پرنمک و عدم استفاده از میوه و سبزیجات).

نگران نباشید عوامل ابتلاء به بیماریهای قلبی اکثرا” قابل پیشگیری هستند . فقط لازم است از امروز تغییرات مفیدی در زندگی خود بدهید. سیگار نکشید سیگار نکشیدن عامل مهمی در به دست آوردن زندگی طولانی و همراه با سلامتی است. گشیدن سیگار خصوصا” در سنین پائین به دلیل عوارض قلبی و یا ریوی ممکن است منجر به مرگ گردد.

سیگار کشیدن به راحتی می تواند ۱۰ سال از عمر شما بکاهد و خبر مسرت بخش اینکه در صورت ترک سیگار ، از لحظه شروع قطع سیگار ، می توانید از اثرات مفید آن بهرمند و خطر ابتلاء به بیماری قلبی به دنبال ترک سیگار به مدت کمتر از یک سال به نصف می رسد.

ورزش کنید فعالیت فیزیکی منظم در افزایش طول عمر وهمچنین افزایش کیفیت زندگی کمک کننده است. پیاده روی ساده ترین و باصرفه ترین ورزش است .

تغذیه سالم و مناسب الف- استفاده هرچه بیشتر از میوه و سبزیجات: استفاده از تغذیه سالم و مناسب برای قلب به معنای تغییر کامل رژیم معمول غذایی نیست بلکه باید به گونه ای باشد که روزانه بتوانید ۵ تا ۱۰ واحد وعده میوه و سبزیجات بخورید زیرا استفاده از میوه و سبزیجات نه تنها در پیشگیری از بیماری های قلبی مفیدند بلکه در پیشگیری از ابتلاء به سرطان و سایر بیماری های مزمن بسیارموثرند.

ب- محدود کردن چربی های مضر و کلسترول : به طور کلی از غذاهای کم چرب ، کم نمک و آب پز استفاده کنید و از سرخ کردن غذا بپرهیزید .روغن های مایع مانند افتاب گردان و روغن زیتون فاقد کلسترول می باشند. و درصورتی که این روغن ها تحت تاثیر حرارت زیاد قرار نگیرند برای مصرف مناسب هستند. از غذاهای شور مانند ماهی دودی، آجیل شور ، چیپس ، ترشی های شور و …. پرهیز کنید و سر سفره به غذا، سالاد یا ماست ، نمک اضافه نکنید. حفظ کردن وزن مناسب

در صورتی که اضافه وزن دارید می توانید از روش های زیر برای رسیدن به وزن مناسب بهره ببرید : ۱- محدودیت و کاهش ۲۰% مصرف مواد غذایی نشاسته دار ، شیرینی جات و چربی ها و جایگزینی آن با میوه و سبزی . ۲- آهسته غذا خوردن. ۳-محدود و حذف نمودن مواد پرکالری مانند شکلات ها ، شیرینی جات. ۴-اندازه گیری وزن به طور مرتب.

ارزیابی منظم فشارخون و چربی بالا می تواند به قلب شما آسیب وارد کند. فشارخون : به طور مرتب فشارخون خود را چک کنید. سطح کلسترول: به طور مرتب میزان چربی های خود را ارزیابی نموده ودر صورت داشتن یکی از عوامل خطرابتلاء به بیماری قلبی، کنترل آن را با فواصل کمتری انجام دهید. مقابله با فشارهای روحی و روانی یکی از عوامل موثردر داشتن قلبی سالم، تکیه و امیدواری بر خداوند منان ،داشتن دیدگاه مثبت ، آمادگی برای تغییرات لازم در ابعاد مختلف زندگی است .همچنین بخشش خود و دیگران، امیدواری، شکیبایی و پذیرش اختلاف سلیقه و افکار دیگران ، باعث کاهش فشارهای روانی مباشد.

تهیه و تنظیم: صبیحه ضیاغم کارشناس برنامه میانسالان معاونت بهداشت دانشگاه و مرکز بهداشت استان خوزستان

the-prevention-of-disease------------

ارائه شده از پایگاه اینترنتی حکیم (http://belga.ir)

برچسب ها

درباره: علیرضا علمی

علیرضا علمی

خدا را شکر میکنم از اینکه به من ‌نعمت داده و مرا در راهی قرار داده که بتوانم به آینده خو فکر کنم و تصمیم بگیرم ­و دفتر زندگی خود را به خوشی ورق بزنمخدا را شکر میکنم که در راستای زندگی زیبایم بانویی را در سر راهم گذاشت که بی او نمیبینم و با او فقط او را میبینم ­خدا را شکر میکنم که به من فرزندی داده از اهل بهشت که او رو شنائی خانه من است و بدون او زندگی دشوارو در آخر خداوندا خود و اسیران خاکمان (مادرم) را به خود که خدائی میسپارم باشد که ما را در آخرت با مولایمان مهشور بداری

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روش های پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثابت کنید شما روبات نیستید *

دانلود کتاب آناتومی انسان

تبلیغات
تبلیغات

تقویم شمسی

مهر ۱۳۹۸
شیدسچپج
« تیر  
 12345
۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲
۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹
۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶
۲۷۲۸۲۹۳۰ 

اشتراک پیامکی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید